Het portret

Vertel je levensverhaal

Stichting Levensportret geeft je de mogelijkheid om je levensverhaal te vertellen in een videoportret. Dat doen we geheel kosteloos en professioneel. Onze ervaren videografen en gesprekspartners zullen je van A tot Z begeleiden, zodat jij je alleen hoeft te richten op hetgeen je wilt vertellen. Als er zoveel op je afkomt en je nog zoveel te zeggen hebt, kan het vastleggen van je levensverhaal je helpen bij het vinden van rust en zingeving. Voor de mensen die je achterlaat is het portret een waardevol houvast en een blijvende herinnering.

Hoe komt het levensportret tot stand?

Het levensportret is een persoonlijk gesprek dat wordt vastgelegd op beeld. Je gaat in gesprek met een gesprekspartner en hoeft je niet tot de camera te richten. Een gesprek waarin je alle tijd en ruimte krijgt om het verhaal te vertellen dat bij je past en je leven eer aan doet. Op je eigen voorwaarden en tempo. Jij bepaalt de inhoud en wij zijn er om de opname te verzorgen en je te helpen om een zo compleet mogelijk verhaal te vertellen.

Een levensportret opnemen?

Het team van Stichting Levensportret komt in heel Nederland bij je langs. Je hoeft je niet voor te bereiden op het gesprek. Ook hanteren we geen minimale of maximale gesprekstijd. Het gesprek duurt zo lang als nodig is en onze gesprekspartners helpen je waar nodig met het vertellen van een zo compleet mogelijk verhaal.

Mag ik ook anderen in het gesprek betrekken?

Je kunt het gesprek en de opname alleen doen of samen met je dierbare(n). Zo kun je bijvoorbeeld verhalen over je kinderen samen met je partner vertellen of een familielid vragen om samen herinneringen van je jeugd op te halen. Wie je eventueel uitnodigt om deel te nemen aan het portret is aan jou.

Wanneer kan ik me het beste aanmelden?

We merken dat mensen het vaak moeilijk vinden om te bepalen wat het juiste moment is om zich aan te melden voor een levensportret. Wij raden aan om hier niet te lang mee te wachten. Niet alleen kan het maken van een levensportret helpen bij het vinden van rust, de ervaring leert ook dat het voor de geportretteerde en de omgeving prettig is als het portret wordt opgenomen op het moment dat de geportretteerde zich zo goed mogelijk voelt.

Wat gebeurt er na de opname?

Het levensportret wordt gemonteerd en binnen vijf werkdagen na de opname via mail toegezonden. We raden je aan het portret te downloaden en op meerdere plekken op te slaan. Voor je nabestaanden bewaren we een kopie in ons met zorg beveiligde digitale archief.

Is het echt kosteloos?

Ja, het is echt kosteloos. Wij willen alle ongeneeslijk zieken in Nederland de mogelijkheid bieden kosteloos een levensportret te laten maken. Stichting Levensportret is daarbij volledig afhankelijk van donaties. Wil je ons daarmee helpen, dan kan dat natuurlijk, maar het hoeft zeker niet.